BBA ABW – Bryggdag

En lång bryggdag står framför mig, jag är dessutom förkyld, men har kört 3 nätter i rad med alvedon, Ipren och nässpray så nu känner jag faktiskt att det börjar vända.

image

Eftersom det är större volymer än vanligt bestämde jag mig för att brygga på en o samma plats som vörten ska kokas och kylas på.

image

Totalt 259 g humle ska i detta monster idag. Härliga tider 😉

Första inmäskningen gick bra, det är trots allt strax över 6 kg malt som ska i varje mäsk så det var trångt förstås.
När första mäskningen var klar så ställde jag upp röret ovanpå och hällde över 5 L 65-70 gradigt vatten, sen fick det rinna av och jag hjälpte även till genom att trycka ut det sista av vätskan.

image

Sedan hällde jag ut all malt från första omgången, spolade av röret, i med röret igen och fyllde på med nästa omgång malt.
Andra inmäskningen gick faktiskt mycket smidigare och snabbare än vad jag hade förväntat mig.
Bilden ovan är ifrån andra mäskningen.

När andra mäskningen var klar körde jag utmäskning på 78 grader, ställde upp röret igen och hällde på resterande 6 L lakvatten som skulle med.
Sen var det bara att låta röret rinna av och vänta på koket.

image

Om någon undrar så använde jag min gamla kokgryta för att värma och hålla temperaturen på lakvattnet.
Fungerade väldigt smidigt faktiskt.

image

Efter andra mäskning och utmäskning var det dags för andra lakningen.

image

Sedan var det dags att börja koka.

image

Detta gick även över förväntan trots att jag var inomhus så det blir säkert att vara inomhus fler gånger.

När temperaturen på vörten kom ner i 85 grader slängde jag i sista humlegivan på 100 g och lät det stå med pumpen på i ca 10 minuter innan jag fortsatte att kyla ner till 15-16 grader.

image

Det tog avsevärt mkt längre tid att kyla ner vörten idag.
Antar att det har o göra med dels att det är större volymer men också att vörten är betydligt tjockare än vanligt.
Mot slutet så såg det mer ut som sirap än vört.

Efter kylning så tog jag ett vörtprov som visade 27.6 P. Herrejesus.
Beräknat var 26 P så trots den enorma volymen och styrkan så har jag alltså fått bättre utbyte än vad jag räknat med.
Wow säger jag bara.
Beroende på hur den här ölen jäser ut kan den hamna mellan 11-13 % om jag får gissa lite.
Över förväntan helt klart!

image

Det enda som oroar mig lite nu är mängden drav o skit som kommer bli i hinken.
Som ni ser på bilden så sitter kranen så långt ner som möjligt.
Risken finns att det kommer bli stopp i den.
Vill helst inte behöva plocka fram häverten.

Datum:
2016-03-13: Bryggdag, OG: 27.6 P, satte temperaturen i kylskåpet på 17 grader
2016-03-15: Ökade temperaturen i kylskåpet till 18 grader
2016-03-16: Ökade temperaturen i kylskåpet till 19 grader
2016-03-17: Ökade temperaturen i kylskåpet till 20 grader
2016-03-18: Prov: SG: 12 P, aktuell styrka: 10,6%, jäsning fortfarande i full gång
2016-03-19: Prov: SG: 10 P, aktuell styrka: 11.8%, jäsningen har lugnat ner sig
2016-03-21: Prov: SG: 9 P, aktuell styrka: 12.4%, knappt något aktivitet alls, vill ej att den ska jäsa ut mer nu
2016-03-23: FG: 8 P, Styrka: 12.9%, ingen aktivitet men jästen behöver städa upp diacetyl efter sig
2016-03-27: FG: 7 P, Styrka: 13.5%, tappades om till fat tillsammans med en kolad ekspiral som legat i bourbon
2016-10-14: fatet har tagits hem och kopplats på, buteljering nångång inom de närmaste veckorna
2016-10-31: ölet buteljerat, 33 st 33 cl, 4 st 75 cl

Kommentera

