Test av kristallvax till flaskor

För längesen så köpte jag kristallvax som man använder till att stöpa ljus.
I samma veva köpte jag även ljusfärg.(men det får bli ett annat inlägg)

Jag kom på att jag hade det nu iallafall så jag tänkte testa om det kanske kan fungera bra till att vaxa igen korkarna med senare.

image

Värmde vaxet i ugnen på 85 grader i ett glas och doppade flaskorna bara, så enkelt det kan bli.

Eftersom det inte är galet varmt gör det inget om man spiller, jag fick det på händerna några gånger och man bränner sig inte ens.

Slutsatsen är iallafall att jag tror det kommer fungera ypperligt till korkarna, förmodligen bättre än va det funkar till kapsyler då det är mer små skrymslen i kapsylerna där det är svårt att få vaxet att täcka helt o hållet.

Dessutom är jag mindre brydd i utseendet i detta fall då jag gillar den rustika looken man får av en endast funktionellt vaxad kork.
Vet att gamla vaxade korkflaskor från De Molen ser ut så.

2 svar till “Test av kristallvax till flaskor

Kommentera

