Surkärring #2 – Recept

Surisdags!
Det här receptet är baserat på det första surisreceptet jag gjorde med skillnaden att den här gången ska ölen smaksättas med annan frukt och betydligt mer än sist.
Först så tänkte jag köra granatäpple och apelsin efter tips från en vän men sedan läste jag runt lite o tänkte försöka efterlikna kombon i Hommage från 3 Fonteinen som släpptes nu, så får det bli.
PS: Det blir hjortron!

Otterbo Surkärring #2 #52
12 L
6 %
5 IBU
OG: 14.3 P

Malt: (Utbyte 70%)
2500 g Briess Pilsen (62%)
1500 g Vetemalt (38%)
200 g risskal för att lufta upp maltbädden

Mäskningsschema: 64 grader i 75 min sedan 78 grader i 15 min

Humle:
10 g Perle (7,6%) @ 15 min (5 IBU)

Jäst:
11 g Rehydrerad Danstar Belle Saison

Övrigt:
Surkultur på 1,6 dl Proviva superfrukt(2 förpackningar) och 6 dl förkultur som stått i ca 37 grader i några dagar.
2,5-3 kg hjortron + 2 vaniljstänger efter omtappning till annat kärl i 2 veckor

Kommentera

