Surkultur och nytt rekord!

image

Planen är att brygga en vört som ska suras ner på söndag så då var det dags idag att göra en surkultur.

Idag gick det inte speciellt smidigt.  Förkulturer kokade över på spisen o det kändes bara allmänt slafsigt så får ta och fundera litegranna över hur jag kan göra det smidigare till nästa gång.

Samtidigt så tänker jag att det kan bli lite intressanta smaker om jag inte är helt superstrikt kring allting.
Jag begränsar ju fortfarande bakterierna utveckling ganska avsevärt iomed att jag bara tillåter dom att producera smaker osv under en begränsad tid innan jag UTPLÅNAR dom.

Nu får kulturen stå i ca 30-40 grader tills på söndag.

Jag tog även ett prov på BBA ABW som nu verkar ha slutat jäsa helt och hållet.
Den har jäst ner till 8 P vilket är lite lägre än jag önskat men det är fortfarande gott om restsötma kvar i ölet.
Den slutgiltiga styrkan hamnar iallafall på 12.93% om man ska vara petig.
Vilket är ett nytt rekord för mig, speciellt med tanke på att jag inte tillsatt några extra jäsbara sockerarter eller dyl öht.

Provet smakar och doftar lite diacetyl för tillfället så det ska få stå i några dagar eller så länge det behövs för att den ska smaka som jag vill.

Kommentera

