BBA ABW omtappad till fat

image

Äntligen är det dags att tappa om det stora amerikanska barleywinet till fat.

Förloppet gick bra, fatet blev inte helt fullt men de blev fortfarande fullt tillräckligt i fatet.

Den kolade ekbiten ramlade nästan isär när jag tillsatte den i fatet så jag är lite orolig att det ska ligga såpass små bitar av den i fatet att det kan bli stopp i stigröret, men inte så mkt jag kan göra åt det nu.

Det var iallafall en underbar doft av bourbon från träbiten.

Jag tog även ett nytt prov och det visade sig att ölen hade jäst ännu några snäpp till 7 P. Det är betydligt mindre än vad jag skulle vilja ha. Målet var ca 10 P men nu får de bli som det blir.
Ölet får iomed detta en nästintill gudlig styrka på 13.5% vilket är riktigt jävla starkt.
Nu räknar jag med mer än någonsin att det här ölet kommer behöva lagras länge innan det blir riktigt bra.

Just nu ska den få stå i keezern 1 vecka och få lite kolsyra och sedan blir det helt enkelt att glömma bort fatet i ett hörn någonstans.

Jag räknar med att ölet kommer premiärtestas i början på nästa år i samband med nästa musikhjälpenprovning så får vi se vad det är för status på ölen då.

Kommentera

