Kaffe i öl? Äntligen!

Jag har gjort något halvhjärtat försök att tillsätta lite kallbryggt kaffe i nån stout jag bryggt tidigare men det har aldrig imponerat eller blivit riktigt bra.

Den tekniken som jag tycker verkar vettigast just nu är att tillsätta hela kaffebönor till ölen efter att den jäst klart och låta det stå i 1-2 dygn.

Vad för öl vill man ha kaffesmak i då?

Min tanke är att årets version av min brown ale ska smaksättas med kaffe på detta sätt.
Eventuellt funderar jag även på att smaksätta med hasselnötter men det beror på om jag hittar något vettigt sätt att tillsätta smaken på så jag får det som jag vill ha det.

Efter att ha läst om liknande experiment med kaffebönor så kommer jag att tillsätta 3 g hela kaffebönor per liter öl i 1-2 dygn.
Vilken kaffesort det blir får vi se.

Samtidigt skulle jag vilja passa på att fråga er som faktiskt läser bloggen vad det är ni gillar mest med bloggen? Vilka inlägg och vilken typ av information osv?

Kommentera gärna o berätta vad jag gör bra eller dåligt o vad ni skulle vilja se mer av.

Kommentera

