AJB – Bryggdag

Härligt o kul att brygga 20 L öl istället för 12 L som jag brukar brygga.

image

Allting flöt på riktigt bra idag, mäsken blev väldigt trög bara men det var nog för att jag hade i havremalt och struntade i att ha i extra skal för att lufta upp maltbädden.

image

Efter kok och kylning så skulle ölen tappas över till hink.
Några saker jag gjorde annorlunda idag var att jag la i sista humlegivan när tempen var nere i 75 grader istället för 85, läste något snabbt på internet o bestämde mig för att testa.
Sen tappade jag även genom saftsilen då jag upplever att det blir galet mkt klegg i jäshinken, den hinken jag använder för 20 L satser har kranen så långt ner det bara går dessutom så allt man kan få bort kommer förenkla livet.

image

Jag fick iaf 20 L vört ner i hinken vilket var exakt vad jag ville ha, styrkan var beräknad till 15 P men jag hamnade på 17 P.
Detta trots att jag räknat med högre utbyte än vanligt.
Jag får helt enkelt räkna ännu högre när jag brygger större satser som innefattar lakning osv.
Med lite snabb överslagsräkning så fick jag ett utbyte på ungefär 85% vilket är kanon.
Jag syresatte o slängde i förkulturen o ställde in i kylskåpet på 17 grader.
Förkulturen doftade förövrigt riktigt bra så jag har höga förhoppningar på den här jästen.

Datum:
2016-04-23: Bryggdag, OG: 17 P, satte kylskåpet på 17 grader
2016-04-24: Höjde temperaturen i kylskåpet till 18 grader
2016-04-25: Höjde temperaturen i kylskåpet till 19 grader
2016-04-26: Höjde temperaturen i kylskåpet till 20 grader, prov visar ca 6 P
2016-04-27: Minskad aktivitet, gissar på att den ligger på 3-4 P nu så då tillsattes 50 g vardera av Nugget och Green Bullet
2016-04-29: Prov: 4 P, Styrka: 7.5%
2016-05-02: FG: 4 P, Styrka: 7.5%, Inga felsmaker, omtappning asap
2016-05-03: tappades om till fat
2016-05-19: Buteljering: 21 st 75 cl flaskor. (+1 som blev full i bös)

Kommentera

