Buteljering av AJB

image

Äntligen fick jag tid och lust att buteljera AJB.
Grabben hjälpte dessutom till med att sätta på agraffer på flaskorna.

Jag testade även en ny silikonpropp till min buteljeringsutrustning idag då den jag haft varit lite labil.
Hålet i den gamla var för stort så det blev svårt att kontrollera skumbildningen konsekvent.
Jag hade redan en extra propp sen förut så det var bara att borra hålet mer exakt o testa sig fram tills det blev bra.

Jag borrade först med minsta borren jag kunde hitta, testade att fylla en flaska, borrade i samma hål med nästa borr osv ändå tills det blev bra.
Nu har jag mycket större kontroll och det ser ut såhär 9/10 ggr.

image

1/10 ggr så blir det nu lite mindre skum så det inte kommer hela vägen upp till kapsylen. Men det går att lösa.

Buteljeringen var den smidigaste hittills gällande spill, enda nackdelen med den nya proppen är att det tar lite längre tid att fylla flaskorna. Men det är det värt.

De nya champagneflaskorna var också mkt trevliga och rejäla så jag kommer säkerligen att köpa såna fler gånger.
Allt som allt blev det 21 st drickbara flaskor och sista flaskan blev det en massa jäst o slask i så den blir det nog att öppna vid annat tillfälle.

image

Kommentera

