Utmaningen 2016 Porter – Recept

I år har jag bestämt mig för att vara med i Utmaningen 2016 och således ska det bryggas porter med udda ingredienser.
Jag hade tänkt brygga stout först men kom på att det var ett tag sedan jag bryggde porter så då dammade jag av mitt gamla porterrecept och ska använda det som grund.
Här kan ni se mig kasta tärningarna:

Med andra ord fick jag jordnötssmör och polkagris….inte det jag hade hoppats på kanske men nu får jag stå mitt kast. 😉
Jag kommer att tillsätta torkat jordnötspulver (för att få så lite fett från jordnötterna som möjligt) och polkagris i koket.
Eftersom det inte är specificerat vilken smak av polkagris man ska ha så kommer jag använda någon typ av lakritspolka.
Jag råkar dessutom ha ca 20 st vaniljstänger hemma så dom kommer jag också att använda, både i koket och efter omtappning.

Otterbo Utmaningen 2016 Porter #55
11 L
7.5%
40 IBU
OG: 18.4 P

Malt: (Utbyte 75%)
2.5 kg Maris Otter (54%)
700 g Light Munich (15%)
350 g Caramel 120 L (8%)
350 g Caramel 60 L (8%)
350 g Brun malt (8%)
350 g Briess Chocolate (8%)

Mäskningsschema: 68 grader i 60 min

Humle:
20 g Warrior (14.7%) @ 60 min (40 IBU)

Jäst:
1 L Dekanterad förkultur på WLP090

Övrigt:
1 Burk torkat jordnötspulver + 1 lakritspolkagris + 2 st vaniljstänger i koket
2 st vaniljstänger efter omtappning

Kommentera

