Nästa bryggning

Snart är det dags att brygga öl igen. Jag har inte lagt upp något recept då receptet inte varit klart o jag sitter inte så mkt vid datorn heller.

Men jag kan berätta va det kommer att bli:

En belgisk tripel(äntligen!) smaksatt med kaffe, vanilj och choklad.

Jag har inte bryggt en enda öl med belgisk jäst hittills vilket är lite skandalöst men nu är det äntligen dags.

Receptet kommer bli enkelt, endast pilsnermalt och lite ljust kandissocker, lite humle och sedan kommer de andra ingredienserna att tillsättas vid lite olika tillfällen.

Anledningen till att jag fått för mig att göra detta med kaffe är att jag äntligen hittat ett litet lokalt kafferosteri som gör helt fantastiskt kaffe.

Nämligen Hedens Kaffe i Falun. Kaffet har ganska framträdande toner att just choklad och vanilj så det borde fungera bra ihop med de andra tillsatserna.

Jag kommer att jäsa ölet med precis samma temperaturschema jag använder till allt annat då jag inte vill ha överdrivet med karaktär från dem belgiska jästen.

När det gäller tripel så använder jag Gouden Carolus Tripel som förebild.

Receptet kommer upp i dagarna och bryggdagen är tänkt att det ska bli av nångång nästa vecka.

2 svar till “Nästa bryggning

  1. Spännande! Vad är det för temperaturschema du vanligtvis kör? Har du något inlägg där man kan läsa om det?

    • Jag börjar alltid på 17 grader och ökar en grad om dagen till 20 och sedan släpper jag den lös så att säga.

      Jag tror jag skrivit om det i något inlägg men vet inte vilket på rak arm tyvärr 😞

Kommentera

