E-Sport – Recept

Äntligen är det dags att brygga en belgisk öl, med en tvist förstås.
Det blir en belgisk tripel i grunden som kommer smaksättas med kaffe, vanilj och choklad.
Kaffet kommer tillsättas i form av hela bönor direkt i jäshinken när jäsningen är färdig. Samma sak med de krossade kakaobönorna, de skulle säkert må bra av att ligga i längre men chokladen får följa kaffets schema fär enkelhetens skull.
Vanilj kommer tillsättas både i kok och fat precis som med portern.
Jag kommer använda ett lite flummigt mäskschema efter lite diskussioner på facebook där ett mikrobryggeri använde ett liknande schema för just belgare.
Sen är tanken med denna öl att den aka vara fräsch och lättdrucken men med lite extra roliga smaker samtidigt som den behåller sin ljusa färg.

Otterbo E-Sport #56
11 L
9%
30 IBU
OG: 18.1 P

Malt: (Utbyte 75%)
4 kg Pilsnermalt (89%)
500 g Vitt kandissocker (11%)

Mäskningsschema: 62 grader i 20 min, 72 grader i 30 min, 78 grader i 15 min

Humle:
80 g Saphir (2.8%) @ 60 min (30 IBU)

Jäst:
1 L Dekanterad förkultur på Wyeast 1214

Övrigt:
2 st vaniljstänger i koket
30 g hela kaffebönor från Hedens i 24 h
100 g krossade kakaobönor i 24 h
2 st vaniljstänger efter omtappning

Kommentera

