En kylare för förkulturer?

Jag har länge tyckt det varit sjukt drygt att göra förkulturer just för att det är så omständigt när man åka kyla vörten.

Så jag berättade om en idé jag hade för en polare som är rörmokare och han gjorde denna åt mig:

En liten kylare utformad för att kyla mellan 1-3 L vört när man gör förkulturer.

Jag har testkört den med vatten.

Jag lät 2 L vatten koka upp och stå i några minuter.

Sedan tog jag den från plattan och in i tvättstugan och körde igång kallvatten. Från kokande till 20 grader tog det 150 sekunder eller 2 och en halv minut. Inte illa om jag får säga det själv.

Jag fortsatte att kyla ner till 15 grader och det tog strax under 60 sekunder till.

Det ska bli riktigt spännande att testa den här på riktigt nästa gång det är dags att göra en förkultur. Kommer att berätta hur det går.

Jag vill passa på att fråga om det är fler som skulle vara intresserade av en sån här produkt för just förkulturer?

Skulle man köpa själva spiralen böjd och klar så skulle det bli att kosta ungefär 500;- och sedan får man köpa slangar och kopplingar själv.

Kommentera

