E-Sport – Bryggdag

Det känns som att det förflyter alldeles för lång tid mellan mina bryggdagar. Nu var det iallafall äntligen dags o min första belgiska öl ska bryggas.

Extremt enkelt recept, pilsnermalt och kandissocker.

Allt gick som det skulle förutom att i slutet av koket stängde bryggverket av sig av någon okänd anledning. Turligt nog så missade jag bara en 30 sekunder på koket. Däremot så vägrade braumeistern att börja räkna ner på koktimern efter detta så fick stänga av den manuellt när köket var färdigt.

Förutom det var det inget speciellt som hände. Fick 11 L vört ner i hinken. Beräknad vörtstyrka var 18 P men jag fick 20 P, shit alltså. Räknar man på matten så fick jag ett utbyte runt 83% o jag räknade på 75. Jag kanske får ljustera upp ytterligare, stark öl är ju bra men nu börjar det bli lite väl kan ja känna. Haha.

När jag skulle dekantera förkulturen på jästen så märkte jag den inte hade lagt sig som en kaka på botten som den annars brukar göra så det försvann lite mera jäst ner i slasken än tänkt så det kommer definitivt bli jäst i underkant med tanke på styrkan på vörten.

Men jag har hört att belgisk jäst inte bryr sig så mkt i sånt. Vi får se vad som händer.

Jag har bestämt mig för att lägga temperaturen på 19 grader de 2 första dygnen och sedan får den ligga på 20 och när det lugnat ner sig släpper jag den lös.

Datum:
2016-07-13: Bryggdag, OG: 20 P, satte kylskåpet på 19 grader, mer jäst följde med ner i slasken än tänkt vid dekantering av förkultur
2016-07-14: Höjde temperaturen i kylskåpet till 20 grader
2016-07-17: Lugnare i hinken, släpper temperatursbegränsningen, prov: 3 P, Styrka: 10%, tillsatte 100 g krossade kakaobönor och 2 urskrapade vaniljstänger som legat i saffranssprit i några dagar
2016-07-26: tillsatte 30 g kaffebönor från Heden
2016-07-27: Tappade om ölen till fat

Kommentera

