Nästa bryggning, DIPA!

Har blivit sugen på att brygga en riktig dunderIPA senaste tiden. Det har ju gått sådär med mina IPAs men jag är övertygad om att det kommer gå bra den här gången.

Ska jag vara helt ärlig har jag inte ens gjort ett recept på denna än trots att jag beställt alla ingredienser.

Men det kommer vara 50/50 Maris Otter/Pale Ale och ungefär 10% dextros. Precis som Stones enjoy by. Tanken är att helt enkelt maxa vad bryggverket klarar i en mäskning och sedan tillsätta mer socker.

Sedan kommer den humlas med Amarillo och Simcoe i koket och för att förenkla det hela avsevärt och undvika oxidering så ska jag använt en hopshot gjord på Nelson Sauvin som jag kommer tillsätta direkt i fatet i samband med omtappning.

Räknar med att den kommer hamna på 10% eller mer. Ska sätta mig i eftermiddag och lägga in ingredienserna i programmet så jag får en uppfattning om vart den kanske landar och hur stor bittergiva jag kommer behöva.

Kommentera

