DIPA 2016 – Recept

Jag har blivit sugen på att brygga en galen IPA, så nu är det dags.
Maltreceptet är Stones Enjoy By rakt av fast uppskalat för att maxa bryggverket.
När det gäller humle börjar jag med en säker klassiker i koket, Amarillo & Simcoe har jag använt förut men det var riktigt längesen.
Humleextrakt som är tänkt att ersätta torrhumling har dykt upp på marknaden i år så det tänkte jag testa. Men jag går över deras rekommenderade maxdosering med ca 5 ggr eller liknande. Tänker att det är lika bra att köra fullt ut så får vi se hur det går, det kan ju knappast bli för mycket humle?☺

Otterbo DIPA #57
12 L
12%+
100 IBU
OG: 25 P

Malt: (Utbyte 75%)
3 kg Maris Otter Extra Pale (46%)
3 kg Extra Pale Ale Malt (46%)
500 g Dextros (8%)
Mäskningsschema: 62 grader i 30 min, 69 grader i 20 min, 78 grader i 15 min

Humle:
55 g Magnum (14.3%) @ 60 min (76 IBU)
20 g Magnum (12,7%) @ 60 min (24 IBU)
100 g vardera av Amarillo & Simcoe @ 0 min(när tempen sjunkit till 75 grader)

Torrhumling:
20 ml humleextrakt av Mosaiq & Nelson Sauvin i fatet vid omtappning

Jäst:
3 L Dekanterad förkultur på WLP090

Kommentera

