Smokey 50 – Recept

Här kommer det ett riktigt kul projekt! En vän kom till mig o ville att jag skulle brygga ett öl till hans 50 års-fest.
Det visar att det är om nästan 3 år. Underbart när folk har framförhållning.
Naturligtvis ska vi kapitalisera på detta och brygga den så snart som möjligt så att den får stå och lagras ett tag.
Valet för till slut på en mörk stark belgare med twisten att den ska tappas på en gammal 10 L svagdrickaflaska tillsammans med lite kolad ek som legat några veckor i hans favoritwhiskey.
Receptet är baserat på ett recept på en öl som kallas The Pious New World som ska vara en klon på Westvleteren 12. Som vanligt är jag sjukt taggad på denna, men den kommer bara serveras en gång om 3 år. Så det kommer ta ett tag.
En annan sak jag ska göra lite annorlunda är att jag struntar i att göra förkultur, jag kommer däremot smacka wyeastpåsen i god tid så att den får svälla ordentligt, den belgiska jästen borde klara det galant ändå.

Otterbo Smokey 50 #58
12 L
10%
30 IBU
OG: 20 P

Malt: (Utbyte 75%)
4 kg Pilsnermalt (80%)
500 g Munich (10%)
150 g Biscuit (4%)
100 g Aromatic (2%)
100 g Special B (2%)
100 g Chokladmalt (2%)
500 g mörkt kandissocker

Mäskningsschema: 62 grader i 20 min, 72 grader i 30 min, 78 grader i 15 min

Humle:
20 g Magnum (12.7%) @ 60 min (30 IBU)

Jäst:
1 Paket Wyeast 1762

Övrigt:
1/2 Kolad amerikansk medium ekspiral som legat i ardbeg uigeadail i några veckor

2 svar till “Smokey 50 – Recept

  1. Det är garanterat inget VW12 det där. Alldeles för många maltsorter. Finns angivet i Brew like a monk hur många maltsorter man använt. Men det är max 4 st.
    /Peter

    • Jag vet. De extra maltsorterna är för att emulera smaken av en dekoktion. Det finns en new world Pious och en traditionell och i det traditionella är det dekoktion som gäller.

Kommentera

