Skotsk Belgare – Bryggdag

Det ska väl vara första gången för allt nångång. Idag är första gången det kommer upp ett bryggdagsinlägg innan det har kommit upp ett recept. Men så blev det.

Det ska iallafall bryggas en belgare med en skotsk maltbas, så det är maris otter, munich, C30 och lite rostat korn i. Även mörkt kandissocker.

Det var en relativt händelselös bryggning. Allt gick som det skulle o jag tog det väldigt piano. Jag missade t.o.m när köket körde igång så det blev förvirring kring humlegivan osv.

Tillslut så fick jag 11 L 23 P vört vilket jag är väldigt nöjd med. Beräknat var 22.9 P.

Smackade ett paket wyeast 1762 i början på bryggdagen men den svällde inte så mkt som jag trodde den skulle göra så vi får väl se hur allting går.

Datum:

2016-10-16: Bryggdag, OG: 23 P, satte kylskåpet på 18 grader
2016-10-17: Höjde temperaturen i kylskåpet till 19 grader
2016-10-18: Höjde temperaturen i kylskåpet till 20 grader
2016-10-21: prov: 9.5 P, styrka: 8.5%, släpper temperaturtaket
2016-10-23: prov: 6.5 P, styrka: 10.2%
2016-10-25: prov: 5.5 P, styrka: 10.8%, aktiviteten har avtagit
2016-11-06: FG: 5 P, styrka: 11%, tappades om till fat

Kommentera

