Karsten Imperial Stout – Bryggdag

Årets första bryggning och då brygger vi det starkaste ölet för hela året förstås.

Trots att det var några månader sedan jag bryggde så flöt bryggdagen på bra, det känns att jag gjort det här några gånger så det sitter i ryggraden nu.

Inga konstigheter att rapportera om egentligen. Jag fick 20 L 25.5 P vört. Beräknat var 20 L 24.4 P så jag hamnade lite högt vilket inte är något problem alls i sammanhanget.

Idag var jag riktigt lat gällande jästen, jag köpte ju mangrove Jacks new world strong ale jäst till denna, strödde 2 paket ovanpå vörten helt enkelt så får vi se hur det går.

Datum:
2017-02-04: Bryggdag, OG: 25.5 P, satte kylskåpet på 17 grader
2017-02-06: Hög aktivitet och kreusen, Höjde temperaturen i kylskåpet till 18 grader
2017-02-07: Höjde temperaturen i kylskåpet till 19 grader
2017-02-08: Minskad aktivitet redan, prov: 7 P, styrka: 11.8%, släpper temperaturrestriktioner
2017-02-15: FG: 6.5 P, styrka: 12%
2017-02-19: Tappades om till fat tillsammans med 1/2 kolad ekspiral
2017-03-04: Ställer undan fatet för lagring

2 svar till “Karsten Imperial Stout – Bryggdag

  1. Hoppas det fungerar. Jag har blandade känslor om den jästen. Den jäste ut en Barley Wine till 12% utan problem men en Stout stannade vid FG 1.040. Tror att för mycket specialmalt var orsaken. Hoppas att det inte drabbar dig men var beredd med extra jäst om det skulle strula

    • Intressant. Tack. Har inte testat den jästen förr så alltid bra med fler erfarenheter. Jag kommer vara helnöjd om den jäser ut runt 1.024-1.030 nånstans.

Kommentera

