Karsten på fat

Årets stora stout verkar ha jäst ut som den ska så det är dags att fata den tillsammans med en ekspiral som legat i rom i X antal veckor.

Först gjorde jag rent fatet, stoppade i min kolade träbit och stängde locket.

Efter det så kopplade jag på kolsyra på ölanslutningen på fatet och fyllde fatet med kolsyra från botten, sedan kopplade jag ölkopplingen till kranen på jäshinken, regulatorn till jäsröret på hinken och voila så tappar vi om öl direkt till fat, under tryck, i ett så gott som slutet system.

Trots att det var längesedan jag gjorde detta så gick det väldigt smidigt och rätt va det var så hade jag ett fullt fat som jag ställde i keezern som där ska få kolsyras under 2 veckor, sedan är det hemlig ort fram tills i slutet på året.

Såhär såg hinken ut när den var tömd, skapligt mkt jäst och skit. Tydliga tecken på en ganska våldsam jäsning kan man se på kreusenresterna ovanför vätskenivån.

Kommentera

