Hur bestämmer jag vilka öl jag ska brygga?

Jag kände att det var på sin plats med ett sånt här snackisinlägg igen.
För ett tag sedan så frågade jag i ett av mina inlägg vad jag skulle brygga härnäst och nu vill jag förklara varför jag inte kommer att brygga en Saison den här gången.

Alltid när jag bestämmer mig för vad jag ska brygga så gör jag det av en anledning så att säga.
När jag brygger något så måste jag känna att det jag brygger är relevant eller intressant på något vis.

Hittills i år har jag bryggt en 12%-ig stout som ska lagras resten av året, den bryggde jag för att den ska kunna ligga o lagras under hela året helt enkelt.
Sedan har jag just nu en rökt lakritsbrownale som står och jäser och den blev det för att jag tyckte det kändes som ett väldigt intressant recept att brygga, har länge varit sugen på att brygga om min brownale igen då det var ett tag sedan.

De nästkommande ölen som ska bryggas blir en IPA och sedan en suris.
IPA är en stil som jag inte har lyckats brygga konsekvent, en del har blivit fantastiska och en del har blivit bedrövliga och jag försöker ständigt förbättra min process för att kunna brygga dom konsekvent.
Så den vill jag brygga som en utmaning för att se om jag helt enkelt kan övervinna de tekniska problem jag haft med dom tidigare.

Surisen tycker jag helt enkelt är fantastiskt gott o jag har inte bryggt så många. Jag funderar däremot på att utöver en ”vanlig” suris som jag surar med proviva även ge mig på att brygga en suris med riktiga bakterier och dyl som ska få stå…länge.

Men det får bli ett lite senare projekt.

Så man kan väl säga att jag är högst egoistiskt när det gäller att välja vilka öl jag ska brygga. Det måste vara något som kittlar mitt intresse på något vis.
Med det sagt så får ni gärna komma med fler förslag på vad jag kan brygga i framtiden. Plötsligt händer det som man säger att något tänder till. 🙂

2 svar till “Hur bestämmer jag vilka öl jag ska brygga?

  1. Det är alltid på plats för ett snackisinlägg, gillart! Man kan väl säga att det du brygger blir ganska personligt då alltså 🙂

Kommentera

