Mangroove Jack’s M15

Någon kanske har märkt att för min senaste bryggning så använde jag Mangroove Jack’s M15 till min Brown Ale.
Den har dock inte jäst ut så mkt som jag hade hoppats. Den har stannat på ca 5 P (1.020), en anledning till detta kan vara att temperaturen steg lite mer än väntat i början på mäskningen, men jag har redan kommit på en lösning på detta.

Jag har inte testat denna jästen förut men råkade hittade en tråd på ett amerikanskt forum där de pratade om att just den här jästen tydligen är relativt dålig på att jäsa ut ordentligt.

Så var det med det. Men öl blir det iallafall och provet smakar just nu rena rama godiset om jag ska vara ärlig så det blir nog bra ändå fast den bara hamnar på 5 % 🙂

Kommentera

