Cigar på fat

Ölet har bevisligen jäst klart för längesen så jag tyckte det kändes onödigt att vänta längre.

Tappade om ölet till fat idag och råkade göra något väldigt smart som jag kommer göra mer flit i fortsättningen.

Medans det var starsan i fatet så satte jag lite tryck på fatet för att trycka ut starsanet genom ölkopplingen, när jag sedan skulle koppla fatet till hinken så var det lite lite tryck kvar och således fylldes slangen upp med starsan och kolsyra. Briljant!

2 svar till “Cigar på fat

  1. Hej! Hur gör du för att rengöra kranen på jäshinken innan du för över till fat? Jag brukar ta ett eller flera SG prover under jäsning och har alltid lite ångest när jag använder samma kran för överföring. Jag brukar spola den med star san i omgångar.

    • Hej, först och främst så rengör jag den samtidigt som jag rengör hinken så att säga. Under jäsning så sprutar jag alltid kranen in och utvändigt med starsan före och efter att jag tagit ett prov. Innan jag tappar om till fat så sprayar jag innan förstås. Har hittills inte stött på några problem som jag kunnat härröra till kranen. Sen kan jag lägga till att när ölet väl jäst klart så är det mkt svårare att råka ut för en infektion eftersom ölet dels innehåller alkohol och har fått ett mkt lägre pH.

Kommentera

