Amadeus #5 – Recept

Då var det dags att försöka erövra ännu en IPA, målet med denna är kort och gott att bemästra tekniken och se till att det inte blir något fel på ölen.
Något lite speciellt med denna är att jag valt att skippa bittergivan och hopbursta istället för att uppnå behövd IBU. En annan sak jag tänkt prova är att snabbkolsyra denna i rumstemperatur för att få den så färsk som möjligt och undvika att den klarnar allt för mycket innan det går att servera den.

Otterbo Amadeus #5 #62
12 L
6 %
60 IBU
OG: 14 P

Malt: (Utbyte 78%)
1500 g Briess Pilsen (43%)
1000 g Vetemalt, röd (28%)
500 g Omältat vete (14%)
300 g Caraplus 10 (8%)
250 g Havremalt (7%)

Mäskningsschema: 62 grader @ 60 min, 69 grader @ 15 min, 76 grader @ 15 min

Humle:
25 g Ekuanot (15%) @ 25 min
25 g Ekuanot (15%) @ 10 min
50 g Ekuanot (15%) @ 0 min (När temperaturen sjunkit till 75 grader)

Torrhumling:
5 ml Hopburst Magnifico direkt i fatet i samband med omtappning

Jäst:
Wyeast 1318

Kommentera

