Amadeus #5 – Bryggdag

Idag ska det bryggas IPA, massor med spannmål o humle. Mums!

Idag så ska jag använda Wyeast 1318 för första gången, har hört mkt bra om denna jäst.

Mäskade in på 55 grader idag för att undvika att temperaturen skenar iväg i början av mäskningen som jag lade märke till att den gjorde sist.

I slutet av mäskningen såg det ut såhär:

Lite skillnad. ☺

Kokade i 90 min som vanligt med humlegivor vid 25, 10 och 0 min. Den sista givan hade jag i först när temperaturen sjunkit till 75 grader och sedan höll jag temperaturen där i 10 min.

Efter kylning så kranades vörten över till hinken, den här gången så struntade jag i att skaka vörten efteråt för att se om syresättningen jag får ifrån fallet ner i hinken räcker.

12 L 13.6 P vört ner i hinken, beräknat var 14 P så för en gångs skull hamnade jag lite lågt. Hade räknat på 78% utbyte men hamnade på ca 76% så det var väl helt ok, ljusterar ner till nästa gång.

Vörten ser fantastiskt härlig ut och smakar mycket lovande. Nu ska bara jästen sköta sitt jobb också ☺

Datum:
2017-03-12: Bryggdag, OG: 13.6 P, satte kylskåpet på 17 grader
2017-03-14: (morgon) ökade temperaturen i kylskåpet till 18 grader och slängde i lite överbliven Saphir och Magnum humle
2017-03-14: (kväll) ökade temperaturen i kylskåpet till 19 grader
2017-03-15: (morgon) ökade temperaturen i kylskåpet till 20 grader
2017-03-15: (kväll) minskad aktivitet, släpper temperaturen
2017-03-16: prov: SG: 3 P, styrka: 5.85%
2017-03-18: prov: SG: 2 P, styrka: 6.35%, hade tänkt eventuellt fata ölen idag men då den fortsatt att jäsa så låter jag den vara några dagar till
2017-03-19: tappades om till fat, fick stopp i kopplingen så en massa krångel

Ett svar till “Amadeus #5 – Bryggdag

Kommentera

