Vad är det för skillnad på porter & stout?

Det här är ett hett diskussionsämne, somliga tycker att det är samma sak, andra att porter är den svagare varianten och stout är en starkare variant.

Men dom har fel allesammans och nu ska jag tala om för er hur jag uppfattar det hela och varför.

Historiskt sett så var porter den svagare ölen och en stout porter var en starkare variant av denna, men så är inte fallet längre.

Porter kan vara svagare och hur stark som helst.
Men en porter får sin färg i huvudsak från chokladmalt. Man använder även andra maltsorter för att ge ölet en lite sötare smak som drar åt mörk frukt o dyl.

Stout däremot får en stor del av sin smak från rostat korn, svartmalt lr andra liknande extremt hårt rostade maltsorter. Man kan naturligtvis smaksätta med vad man vill här men jag anser att en stout ska ha en tydlig rostad nästan lite bränd ton i grunden.

Så för att summera kan man säga att de skiljs åt av vilken som är den mörkaste maltsorten i receptet. I en porter bör man inte använda mörkare sorter än chokladmalt(700-900 EBC) medans i en stout använder man oftast flera sorters hårt rostad malt(1200-1500 EBC).

Ska man slänga sig med lite fler siffror så skulle jag vilja säga att man bör hålla sig under 10% gällande den totala mängden olika sorters rostad malt i porter och för stout kan man ha i betydligt mer, sen måste man inte ha extremt mycket i en stout heller men framförallt rostat korn är en stor del av vad som gör en stout till en stout. Tycker jag.

Följer man dessa riktlinjer så kan man faktiskt skilja de olika stilarna åt, om man nu bestämmer sig för att det jag säger är gojja så kan man verkligen fråga sig vad det är som skiljer dem åt.

2 svar till “Vad är det för skillnad på porter & stout?

  1. Hittade denna posten i min ”läsa senare”-hög. Jättebra inlägg och väl förklarat! Som av en händelse har jag tänkt tillaga porterstek ikväll

    Trevlig helg!

Kommentera

