Varför kan inte allt gå som planerat?

Idag var jag taggad till tusen o skulle tappa om IPAn till fat.

Gjorde iordning all utrustning osv o började tappa om, plötsligt så tar det stopp efter några L, det som följde efteråt kan jag endast beskriva som en febrig mardröm fylld med svordomar, exploderande jäshinkar och några ölduschar.

Tydligen hade det fastnat humle i den svarta ölkopplingen o det satt hårt, jag insåg detta först efteråt förstås när jag var klar o hade blivit tvungen att tappa rakt ner i fatet via slangen…

Så för att summera…ölen hamnade på fat, men kommer säkerligen inte hålla sig lika fräsch så länge som jag hade hoppats o i värsta fall kan den bli dålig. Vi får helt enkelt se.

Detta var första gången jag fick det här problemet efter många omtappningar så då tar jag tillfället i akt och implementerar en ny rutin vid välhumlade öl, kallkrasch innan omtappning för att undvika att det skulle bli ett liknande stopp igen…

Nu tänker jag lägga mig på soffan o vara sur ett tag…

Kommentera

