Surisar, frukt och pseudolambic

Planen är att jag ska brygga öl i helgen och är det dags för Surkärring #3, för er som inte vet så är detta min serie med öl som jag surar med Proviva Superfrukt.
Den här gången ska jag förenkla processen ännu mer, tidigare så har jag gjort en ”surkultur” på proviva och låtit den surna till sig för att sedan tillsätta den i vörten för surning.
Nu tänker jag däremot hälla i 6 st förpackningar med Proviva Superfrukt direkt i vörten och låta det surna några dagar, så får vi se hur det blir.

Jag kommer även tillsätta frukt i denna öl och valet föll på en blandning av mango och passionsfrukt. Kan bli gott 🙂

Sen har jag kommit ett steg närmare till att starta ett längre surölsprojekt. Planen är att brygga 20-25 L vört och sedan låta den jäsa och surna över en längre tid med diverse bakterier.
Som grund till detta kommer jag använda Wyeast Belgian Lambic Blend 3278, samma dag som jag brygger ölen kommer det att anordnas en liten surölsprovning och då kommer alla kvällens bottensatser att hamna i jäshinken tillsammans med 3278. Sedan kommer hinken att ställas undan och glömmas bort en längre tid och provas lite då och då. När det sedan är moget så ska ölen buteljeras och ifall att resultatet blir fantastiskt så är planen att brygga en ny vört och använda samma ”bakteriekaka” som tidigare.

Kommentera

