En stor stark på ingång

I år har jag tänkt att jag ska brygga fler alkoholsvagare öl då det blev väldigt många starka öl förra året, men ibland dyker det upp något så intressant att man inte kan låta bli.

Min lillebror har tjatat på mig och kommit med alla möjliga ideér tidigare men nu kom han med en idé som faktiskt är lite kittlande.

Han vill att jag ska brygga ett barleywine, fast det ska jäsas med en champagnejäst och dessutom pseudosherryfatlagras.

Sherryfatlagringen ska jag simulera på vanligt vis, jag har en bit ekspiral av amerikansk ek som har kolats och just nu ligger den och lagras i Don Guido, innan spiralen brändes så kokade jag den dessutom för att få bort de värsta tanninerna ur trät.

Det här är en sån där öl som jag räknar med kommer bli bra med tiden då jag har hållit maltnotan relativt enkel. Min förhoppning är då att med lagring ska det bli en ganska ljus, söt och trevligt barleywine.

Kommentera

