Jäsning av Surkärring #3

Surkärring #3 har fått stå och surat till sig i ungefär 4 dygn nu o det är dags att koka och jäsa.

Inga konstigheter att rapportera, kokade i 20 min o tillsatte lite humle i 15 min.

Kylde, hällde över till jäshinken, skakade och tillsatte jästen o ställde sedan in allting i kylskåpet på 18 grader.

Passade även på att ta ett OG värde, 11.6 P, vilket är alldeles lagom.

4 svar till “Jäsning av Surkärring #3

  1. Intressant att läsa, tack! Men du jäser surt i plastkärl? Använder inte detta kärl till annat sen? Eller hur funkar det?
    Jag har bryggt ”snabbsurning” en gång, liknande ditt. Då hade jag i 1 dl proviva mango på 10 liter vört, runt 37 grader i knappt två dygn. Blev supergott.

    • Varsågod och tack själv. Jag surar i min gamla elgryta, sedan kokar jag där så när vörten väl hamnar i plasthinken så är det precis som vilken annan vört som helst. Då slipper jag tänka på vad för utrustning vörten kommer i kontakt med o Jag kan fata den osv. ☺

Kommentera

