Frukt!

Surisen har jäst klart, den ligger just nu på 5.1% och då är det dags att slänga i lite frukt.

1 kg passionsfruktspuré och 2 kg mangobitar slängde jag i och nu ska det få stå 2 veckor innan det är dags för fat.

Denna suris är inte fullt lika sur som mina tidigare surisar så jag kommer nog kort och gott att kalla den för en berliner weisse också blir alla nöjda. ☺

6 svar till “Frukt!

  1. Hej,
    Jag står just i begrepp att brygga en suris. Det känns spännande att toppa med passionspure och mango- men var köper du det – ser ut som djupfryst och färdigförpackat?

    • Hej, jag köpte det på ICA Maxi i Borlänge, dom hade flera varianter av mango o passionsfruktspuré fick jag leta lite efter. Det är nån smoothie booster lr va det nu kallas. ☺

      • Tack för ditt svar – jag undrar också om du värmde upp/kokade puréerna innan de tillsattes. Behövs kanske inte med tanke på alkoholstyrkan.

      • Nee, Jag gör inget extra med frukten. Ölen har alkohol i sig och dessutom ett ganska lågt pH, risken för infektion är tämligen liten.

  2. Nu står min på jäsning – 20 l 6 proviasuperfrukt i 1,5 dygn – ca 40 C. Jag var rädd att det skulle bli alltför surt så jag bröt efter 1 1/2 dygn – avtagande kurva kanske vad gäller syrligheten. Det luktade fräscht och syrligt. Kokade i 15 min med 5 g Columbus/thomahawk. Jäst S-04. Det skall bli spännande med puréerna.

Kommentera

