Surkart – Recept

Här kommer ett lite längre lagringsprojekt igen, fast av en typ jag aldrig provat tidigare.
Nämligen att lagra en suris med levande bakterier under en väldigt lång tid.
Eftersom den ska stå väldigt länge så tänkte jag att det är lika bra att jag brygger en lite större sats.
Twisten med denna är att jag har köpt en färdig lambic-blandning(wyeast 3278) som innehåller alla bakterier och dyl som man behöver, men för att få lite extra swung så ska jag hålla en liten surisprovning på kvällen efter bryggningen och alla slattar från surölen vi dricker på kvällen ska hällas ner i hinken tillsammans med övriga bakterier, sedan ska ölen glömmas bort en längre tid.

Otterbo Surkart #65
25 L
5 %
14 IBU
OG: 11 P

Malt: (Utbyte 76%)
2000 g  Pilsnermalt (40%)
2000 g Vetemalt (40%)
1000 g Light Munich (20%)

Mäskningsschema: 67 grader @ 60 min, 76 grader @ 15 min

Humle:
7 g Polaris (20,2%) @ 60 min (14 IBU)

Övrigt:
Alla slattar från en surisprovning

Jäst:
Wyeast 3278

Kommentera

