Starbucks double shot espresso – recept

Tidigare har jag skrivit om kallbryggt kaffe och nu ska jag äntligen dela med mig av ett fantastiskt gott recept som man behöver kallbryggt kaffe till.

I de flesta affärer så finna det små 25 cl burkar med Starbucks double shot espresso, Jag tycker dessa är vansinnigt goda, men det blir lite dyrt i längden, så här får ni ett recept på hur man kan göra det hemma istället.

Sockerlagen har jag gjort genom att blanda och värma lika mängder vatten och socker, lika mängd VOLYM alltså, t.ex. 1 dl socker + 1 dl vatten.

Ingredienser
3 dl starkt kallbryggt kaffe
1,5 dl grädde(40%)
1,5 dl mjölk(3%)
3 dl lättmjölk(0,5%)
30 ml sockerlag

Det kan tyckas lite konstigt med 2 olika sorters mjölk och grädde, men det är viktigt för att få precia rätt konsistens och fetthalt på drinken.

Blanda ihop allt och njut av en törstsläckande ”kaffedrink” som det är väldigt svårt att sluta dricka av.
Vill du ha det ännu sliskigare kan du blanda i valfri syrup med smak.

Kommentera

