Svart IPA – Bryggdag

Äntligen bryggdag igen. Inget extremt ovanligt att rapportera denna dag förutom att jag hade en otrolig tur med vattnet, förklaring föjer….

IMG_20140710_084500_1

Jag mäskade in på 65 grader precis som tänkt o vid utmäskning låg jag på ca 80 grader. Ska försöka bli bättre på att hålla mig under 78.

När mäskningen var klar så tappade jag ur starkvörten och den såg ut såhär:

IMG_20140710_095321_1

När detta var klart så hade jag i den rostade malten, tillsatte lakvatten, rörde om och väntade 10 minuter innan jag tappade ur vörten igen. Då såg det ut såhär:

IMG_20140710_101940_1

Fantastiskt! Det ska bli roligt och se om det återspeglas något i smaken, men än så länge har jag inte känt någon större närvaro av den rostade malten.

IMG_20140710_104521_1

En bild på lakbädden.

Sedan var det dags för kok, jag började bli lite orolig här för på morgonen så stängde dom av vattnet i byggnade, strax efter att jag tappat upp allt vatten jag behövde till bryggningen bortsett från kylvatten. De hade sagt att det skulle ta 2 timmar men vid det här laget hade mer tid passerat o det var snart dags för kylaren….

IMG_20140710_110240_1

Jag hade en sjuk tur dock, inte mindre än 5 minuter innan kokslut så slog dom på vattnet igen. Jag hade börjat fundera på om jag skulle bli tvungen att försöka kyla vörten i kylskåpet eller nåt men det slapp jag som tur va.

IMG_20140710_131133_1

När kylningen var avslutat så tappade jag över till jäskärlet, hällde i jästen och ställde in allt i kylskåpet.

IMG_20140710_134421_1

Beräknat utbyte var 15 L 1.072 vört. Eftersom det här är en IPA får man såklart räkna med en massa förluster. Men i slutändan hamnade det 14 L 1.076 vört i jäskärlet. Mer än godkänt om ni frågar mig. Jag räknar med att åtminstone 2 L till kommer att försvinna dock men huvudsaken är att det blir god öl 🙂

10 svar till “Svart IPA – Bryggdag

  1. Hur gör du när du mäskar en andra gång med den rostade malten och varför kör du den inte från början? Gjorde en ljus, mörk IPA med ljusare rostad malt och den blev betydligt mer fyllig än vad vanlig IPA brukar vara. Det var i tressant:-)

    • Jag häller i den rostade malten efter att jag tappat ur starkvörten. Häller sedan i lakvatten o kör på som vanligt. Jag hade det inte med från början för då får man mer smak av malten o målet är att få färg men så lite smak som möjligt från den rostade malten. Sen tycker jag inte att karamellmalt har någon plats i en IPA överhuvudtaget så något sånt blir det inte. 🙂

  2. Ah förklarar varför jag har svårt för de flesta IPA pga att det är för dålig balans mellan bäska och maltighet. Finns egentligen bara en som jag testat som är drickbar, förutom min egen, och det var en IPA från flying dog.

  3. Förstår då egentligen inte riktigt vitsen med dark IPA om det inte ska smaka om dem. Då resonerar man ju lite som galningen som var med i ”den stora ölresan” som blandade soya i ölen. Då kan man ju lika gärna tillsätta E150 som färgning enligt min mening. Smaken är ju delad vaklart ☺

    • Ja fast soja smakar ju inte så gott. Ja tycker de e spännande med en svart IPA som inte smakar svart. Där svårigheten ligger i att få till det. Sen är det ju teoretiskt bättre på sommaren då det släpper igenom mindre sol o därav har svårare för att skunka 🙂

      • Haha okej… Tror inte heller att soya är gott i öl men hemgjord E150 (sockerkulör) funkar ju lika bra i så fall egentligen. Men förstår känslan att vilja testa i så fall.

      • Nej såna tillsatser vill jag inte ha. Malt, humle, jäst o vatten ska de va. Någon smakgivare ibland annars så är det inga konstigheter som gäller 🙂

  4. Ping: Ölets dag, recept och beställning – Humlegodis

  5. Ping: Kylskåp, fågelbajs och tappning av svart IPA – Humlegodis

Lämna en kommentar