Provsmak o blindtest av porter.

Igår var det dags att testa portern o jag var ambitiös o blindtestade den tillsammans med Klingens porter och två st kommersiella exempel. Mikkellers beer geek vanilla shake och ugly duck coffee vanilla imperial porter. Tyvärr hamnade min o Klingens ganska sist i denna jämförelse. Mikkellers öl slaktade oss allihopa. Men i vårat försvar så är våra porters väldigt unga.

Jag blev dock väldigt förvånad att det inte var mer framträdande vaniljsmak dom när dom var såhär färska. Det blev jag väldigt besviken över. Men jag ska testa en flaska själv senare. När man inte har något att jämföra med få se vad man tycker då.

Förut har jag fått mycket vaniljsmak men då har den legat i lite bourbon o dragit två veckor innan. Kanske ska göra så i fortsättningen också.

Jag hoppas att båda våra öl blir betydligt bättre med tiden iallafall. Annars blir jag ledsen.

7 svar till “Provsmak o blindtest av porter.

    • Jag skrapade ur o hade i dom som dom var i sekundären i två veckor. Extrakt o dyl är så sjukt dyrt i affären. Svårt att dosera också så de inte blir för mkt osv. Men finns billigt hos vaniljimporten. Får se om man testar det nångång.

      • Aha ja tänkte om man skulle köpa extrakt på burk. Det är som sagt alldeles för dyrt att köpa det i affären för att jag ens ska tänka tanken tyvärr 😦

      • Den jag köpte var i flytande form så det är inget pulver. Bara att slå rakt i alltså. Varje påse motsvarar 1 bourbonvaniljstång. Säljs i två-pack. Morsan och farsan har också en hel flaska med sådant som de köpte utomlands på någon vaniljplantage. Vet inte vart det var.

      • Precis. Det är flytande jag menar. Det som är synd är att det inte finns någon standardiserad styrka på vanilj extrakt så alla olika märken är olika starka osv.

  1. Ping: Leverans, blindtest och SMÖF – Humlegodis

Lämna en kommentar