R.I.P. Porter.

När jag skulle öppna en flaska av portern hemma igår så var det en flaskbomb. Skit också tänkte jag. Så för att göra en lång historia kort öppnade jag 3-4 flaskor, alla med samma resultat.

Så idag har jag dumpat hela satsen. 😦

Jag har funderat på vart infektionen kan ha kommit ifrån o räknat ut att det är antingen kranen på buteljeringshinken eller med flaskjäsningsjästen som jag tillsatte vid buteljeringen. Så till nästa gång blir det noggrannare rengöring av kranen precis innan buteljering(stod framme i två veckor och starsanades endast innan användning) och inget användande av extra jäst. Jag får chansa o se om jag får kolsyra ändå.

Men jag ska ge mig på den här portern igen när jag kan o brygga om den o förhoppningsvis utan infektion för jag tror den kan bli fantastisk om allt klaffar.

9 svar till “R.I.P. Porter.

  1. FG? Sedan ser det ju lite lustigt ut med blindtest dagen innan utan problem, för att sedan dagen efter vaska hela satsen!?!

    • 27 tror jag. Alltså den smakade ju inte bra. Sen hade den flaskan stått i kylskåpet o därför hämmat jästen så det var därför den inte svämmade över.

      • Är inte 27 lite väl högt? Har iofs själv haft 24 (porter/stout) respektive 25 (brown ale) varav den sistnämnda har haft ett haveri. Övriga flaskor har dock funkat oklanderligt, så jag tror att det var något knas med just den flaskan…

        En annan sak jag noterat på min porter/stout är att den gärna vill skikta sig! Genom att primningen sker i flaskan blir det ju en bottensats som man inte ser på grund av färgen, men det känns ändå som att det inte bara har med bottensatsen att göra!

      • Jag tycker det är perfekt för stilen och styrkan.

        Skikta sig? Det låter lite knasigt. Bottensats får man ju men det går ju att minimera. Tyvärr brydde jag mig inte så mycket i det de senaste gångerna. Men ska börja införa obligatorisk kallkrasch nu o hoppas kolsyrning går bra. Annars får jag skaffa fat.:-)

  2. Jag har märkt att kolsyrejäsningen blir betydligt bättre i partyfaten. Samma batch på flaska och partyfaten med sockret eller honungen inblandad i flaskfyllningskärlet har gett bra kolsyra som är ganska perfekt i faten men ibland för lite och ibland för mycket på flaska.

Lämna en kommentar