Omrörning i hinken

Idag har Red Dog Stout stått på vanilj, ek och krossade kakaobönor i 6 dagar, det ska stå I totalt 2 veckor men efter en vecka tänkte jag röra runt med mäskpaddeln lite för att kanske bättra på utbytet av goda smaker från tillsatserna.

Sagt o gjort så rörde jag runt efter att jag starsanat den och tog dessutom ett litet pytteprov för att smaka o kolla i refraktometern. FG är fortfarande på 1.032 eller 8 Plato. Jag skulle så gärna vilja gå över till att bara använda Plato, men det blir omständigt för de som inte använder Plato. Tyvärr är det nog de flesta.

Smaken iallafall! Det var bara några droppar jag tog men det smakade ändå massor med choklad och vanilj. Kände inte så mkt ek, jag kanske var lite snål med den. Aja. Beskan är riktigt trevlig, det smakar mer eller mindre som lite bitter mörk choklad. Vilket passar alldeles utmärkt ihop med resten av ölen såklart. Man känner lite hetta från alkoholen på doft och smak men det är betydligt mindre än vad min förra stout smakade vid det här laget.

Lite mer än en vecka kvar sen är det dags för buteljering. 🙂

3 svar till “Omrörning i hinken

Kommentera

