Mer vaxförsegling.

Efter att ha provat mitt barleywine så är det uppenbart att den verkligen behöver lagras. Så då kan jag lika bra vaxa igen flaskorna o glömma bort dom ett tag. Förra gången jag vaxade flaskor gick det bra men det blev onödigt mkt o jobbigt städande efteråt så jag ska försöka bespara mig lite jobb den här gången.

IMG_20131103_142518_1

Jag har 2 överblivna glasbehållare från partylight ljus och tänkte att det gör inget om det blir lite vax kvar i dessa. Så jag stoppade 8 limstavar och 16 kritor i det stora glaset och ställde in i ugnen. Planen var att sedan hälla över lite i det lilla glaset och använda den och doppa flaskorna i. Under tiden kan jag ställa in den stora i ugnen igen så den håller sig flytande och sedan bara fylla på det lilla glaset när det behövs.

Ett missöde hände ganska snabbt, eftersom limstavarna stickte upp ovanför så smälte dom så att det rann ner på sidan av glaset, skit också. Hade varit så lätt att undvika bara genom att klippa av stavarna på mitten. Men körde på ändå och ställde tillslut upp ugnen på 200 grader så limstavarna tog lång tid på sig att smälta.

150 grader verkade vara den perfekta temperaturen, vaxet blev ganska lätt att ha o göra med och det blev inte för varmt så det började röka om vätskan. Jag fick ett litet missöde med att en flaska började läcka när jag vaxade den, men kapsylen såg ut att ha suttit lite dåligt på redan från början så jag skyller på det. Ingen annan flaska började läcka så.

Det fungerade också väldigt bra att låta en behållare med vax stå kvar i ugnen osv. Blev det lite trögt i det lilla glaset så kunde jag enkelt ställa in den i ugnen en stund och sedan ta ut den och fortsätta doppa.

I slutändan så blev mitt första misstag ett lite väl stort ett och det slutade med att jag slängde både glasbägaren och tallriken som den stod på då de blev för kladdiga för att jag ska orka med o göra ren dom. Men ta lärdom av detta och ha koll på vad man gör så kommer det bli fina fisken nästa gång =)

Tyvärr så var det 3 flaskor till som började läcka också, huruvida det beror på att kapsylen var dålig lr om det faktiskt var värmen vet jag inte. Så det blev väldigt tråkigt.

IMG_20131103_154555_1

4 svar till “Mer vaxförsegling.

  1. Bra idé med att ställa ett glas i ugnen med vaxet i, jag ska försöka mig på samma sak nu i eftermiddag med Hannes recept. Det jag är lite orolig över är om vilket glas (eller mugg) som helst tål att stå i ugnen på den temperaturen… Sen tänkte jag nog skippa det lilla glaset och bara använda ett som sedan får ställas tillbaka i ugnen som det börjar stelna.
    Hade viljat få ett vinrött vax, lite som på en del av De Molens flaskor, gissar att man ska pilla ut de röda kritorna då?

    • Låter som en bra idé. Kör på o berätta hur de gick. Var noga med att inget sticker upp ovanför kanterna när du ställer in det bara. Precis kör på de röda kritorna om du vill ha rött 🙂

      • Nu så vart det vaxat och klart. Funkade ju riktigt smidigt och tack för tipsen, annars hade jag nog gjort om samma misstag! =)
        Dock blev färgen inte vinröd utan med chokladbrun, så det får jag jobba mer med. Jag tror att ljusa istället för svarta limpistolpatroner kan vara grejen nästa gång.

      • Varsågod! Kul att det funkade bra för dig 🙂 ja vill man ha färg så kanske man ska använda de ljusa limstiften istället 🙂

Lämna en kommentar