Leverans från humlegården!

image

Fick ett paket idag med Star San då den börjar ta slut. Ek till barleywine och framtida öl och en flaskdesinfektionsgrej.

Är lite osäker på hur jag ska dosera eken dock. Hade tänkt ta en stav till 9 L men jag vill inte att det ska bli sjukligt mkt smak. Iofs tog jag just fransk medium för att den skulle bli mildare så det är väl bara att köra. Har någon erfarenhet av dessa spiraler?

10 svar till “Leverans från humlegården!

  1. Har ingen erfarenhet av dem men jag använde flis från jack Daniels whiskytunnor i en öl i sekundären (drygt en dl på 23 liter öl) i 6 dagar. Blev nog en dag för mycket. Det är ju kontaktytan som är det viktigaste och jag tror att den blir större på flisen. Men jag föreslår att du börjar smaka av från ca 4-6 dagar beroende på storlek för att sedan smaka av varje dag.

    • Ölen i fråga ska åndå lagras i minst ett halvår så hur den smakar efter några dagar är inte så intressant tyvärr. Men jag kör nog fullt ös.

      • Ja men det är ändå en indikation. Min var nästan odrickbar 3/4 år för att bli riktigt bra efter ca 1-1,5 år. Lagrade både på flaska och partyfat. Det var en pale ale på ca 4,5-5% mins inte riktigt. Vad jag säger är att du måste vara försiktig. Beersmith rekomenderar 7 dagar i sekundären för ekchips. Vid mindre chips kortare tid. Jag kokade mina en kvart först för att sterilisera dem. Din stav eller spiral är väl betydande mindre kontaktyta så det påverkar ju en del. Har för mej att jag läst om dem någon gång och då att en stav är bra att köra i fatlagring på stora corneliusfat Men är inte säker där.

      • Hmm. Tillverkarens rekommendation är 1 stav till 12 L i 6 veckor för att extrahera all smak. Så antingen kör jag på det eller så delar jag staven på hälften o kör samma tid osv. På 9 L då.

  2. Men det är iofs ganska mycket mindre kontaktyta på din spiral så det kan ju stämma det som tillverkaren rekommenderar. Hade jag varit du skulle jag kört på en standardale som första test. Man blir jävligt irriterad om man väntat i ett halvår och så är det skit.

    • Har inte tid o brygga öl bara för att. 😁 men jag gör nog så att jag bryter staven på mitten o använder den. Så får vi se sen. Borde inte bli odrickbart iaf.

      • Nä det värsta är väl att du får lagra lite längre på sluttampen. Var det till portern du skulle köra den? Vi körde den på en andra lakning av en Imperial porter och den första hade tagit mycket av färgen så det blev en pale ale med tillsättning av lite spraymalt.

      • Okej. Jag kan tänka att porter behöver lite längre tid för att få samma genomslag på smaken än barleywine och ale, men å andra sidan har jag smakat oakaged porter som varit alldeles för mycket eksmak i så det är fingertoppskänsla som gäller 🙂

      • Just nu är det mest en göra eller inte göra för min del. Låter jag den va är det intressant för det är en porter utan tillsatser och jag kan anmäla den till SM i den klassen utan att behöva använda den modifierade klassen. Samtidigt vill man göra den bästa ölen men vet ju inte hur mycket den kommer tillföra eller inte.

Kommentera

